We hebben het allemaal veel te druk, natuurlijk, met de actualiteit. Daarom houden velen van ons het verleden maar 'voor gezien'.
In grote delen van ons leven en beleven en ons verhouden tot de zaken, hebben we ons losgedacht, gevochten, geschreven, geprotesteerd van ons verleden. Dat wekt de illusie dat we er vrij van zijn; er los van staan.
Maar dat is geenszins het geval.
Wij staan volop 'op de schouders van'.
Je kunt dus maar beter van tijd tot tijd weer eens (scherp, scherper, zo scherp mogelijk) nalopen wat je mee hebt gekregen. Wat daarvan contrabande of overbodig is, en wat ontbreekt.
Het Bestuur gaat twee jaar vantevoren al een route uit zetten naar het eeuwfeest.
Om zo mogelijk een antwoord te vinden op de vraag waar we met dat indrukwekkende verleden van ons naar toe moeten.
We zijn het oudste deel van de vredesbeweging in Nederland; nou en?
Zijn we ook het meest imposante?
Zo nee, waarom niet?
Tot wie richten we onze jubileumboodschap?
Wat doen we om de komende 100 jaar anders-dan-achterhaald-onmogelijk over te komen in de media? En bij de kerken?
En het is zeer goed gezien dat het Bestuur aangehaakt is bij de beweging 'Veiligheid, hoe dan'. Dat project zal de komende 100 jaar wel onze marsroute bepalen.
De actualiteit van de onveiligheid van Oekraïne onderstreept maar weer eens hoe urgent dat is.
Geheel op mijn eigen verantwoordelijkheid sluit ik af met de gedachte dat daar nog wel 100 jaar voor nodig is.
Als het eerder af is, hoort u dat meteen.
Blijf in de buurt. Doe mee. (jan anne bos)
(Naar een van de oprichters van Kerk en Vrede ds Hugenholz werd een straat in Ammerstol vernoemd.)
De foto's zijn genomen op de dag van de aankomst. 10 juli 2009. Met de benodigde Russische handtekeningen.
Klap in
In het archief van Kerk en Vrede zit een map met stukken over het verbod van de vereniging en de inbeslagname van geld en goederen aan het begin van de oorlog. Dat gold zowel het secretariaat in Ammerstol (bij ds. Hugenholtz thuis, zie de foto) als de tientallen lokale afdelingen. Opvallend is de gedetailleerdheid: de secretaris ontving uitvoerige vragenlijsten over vereniging en blad, en bij de inbeslagname werd nauwkeurig genoteerd wat er meegenomen werd. Daarover vinden ook nog briefwisselingen plaats. Duitse ‘Gründlichkeit’ is je eerste gedachte, tot je je realiseert dat er in al die stukken geen Duits of Duitser voorkomt: alles is gesteld in perfect Nederlands en de uitvoerders van het beleid van de bezetter zijn allemaal Nederlanders. Hugenholtz doet hiervan na de oorlog verslag (ook dat verslag ligt in het archief). Op donderdagmorgen 20 maart 1941 kreeg hij een telefoontje van de drukker van het blad, de heer Schermer uit Bolsward, die vertelde dat hij die morgen ‘de heren’ op bezoek had gehad. Meer kon hij uit veiligheidsoverwegingen niet zeggen, maar Hugenholtz wist genoeg en verborg direct belangrijke documenten. Om 11 uur kreeg hij bezoek van enkele Nederlanders, onder wie Mr. Brouwers, advocaat uit Rotterdam, die als liquidateur was aangesteld en die hem zei dat hij alle werk voor de vereniging moest staken, het geld afdragen en het kantoor sluiten; dat werd vervolgens verzegeld.
Op 13 mei kwamen ze terug, met een vrachtwagen waarin de inventaris van het kantoor werd afgevoerd naar Den Haag. Mr. Brouwers vertelde bij die gelegenheid dat de aanleiding van de liquidatie de bestrijding door Kerk en Vrede van het nationaal-socialisme was. Hij noemde speciaal ds.Buskes. Hugenholtz schrijft: ‘Deze had inderdaad in een artikel “Succes is zegen” (Kerk en Vrede, 31 aug. 1940) een scherpe kritiek gegeven op een uitlating van ir. Mussert. Deze had namelijk gezegd dat men in het succes van Hitler duidelijk de “werkzaamheid van een hogere macht” kon zien. Ds.Buskes had daarop geantwoord dat men hetzelfde van Stalin zou kunnen zeggen. “Indien succes zegen betekent, zijn de overwinningen van het Russische Communisme evenzeer het werk van God als die van het Duitse Nationaal-Socialisme”…. (…) Toen de heren druk bezig waren mijn kantoor leeg
te halen, zag ik nog kans enkele, ook voor anderen, zeer bezwarende papieren ongemerkt te doen verdwijnen. Tot slot heb ik Mr. Brouwers (…) gezegd dat hij wel moest begrijpen, dat het weghalen van onze bezittingen ons niet deren kon, daar immers beginselen en ideeën onvervreemdbaar zijn. Hij keek mij toen nogal verbijsterd aan en zeide niets.” De lijsten van de inbeslagname kwamen ná de oorlog van pas, toen Het Nederlandse Beheersinstituut, afdeling Bijzondere Beheren, tot teruggave van de gevorderde gelden overging. De eerste brief daarover ontving Kerk en Vrede in 1947, en uiteindelijk werd (na een eerder voorschot) 71,86% van het bedrag uitgekeerd. Dat was in 1960.
Tot slot: Hugenholtz komt ook voor in het bijzondere boek "Rosa. Een familie in oorlogstijd" van Rosita Steenbeek. De Rosa in dit boek, de grootmoeder van Steenbeek, was de schoonzus van Hugenholz.
auteur: Greetje Witte-Rang.
Klap in
Link naar dit bericht.
Het volledige programma van de conferentie, inclusief tijden, sessies, sprekers en zalen. Klik op een tijdsblok om de bijbehorende sessies en bio’s te bekijken.
Lees verder
Link naar dit bericht
Vanuit het Balieberaad voor een kernwapenvrije wereld, waarin onder andere de Raad van Kerken vertegenwoordigd is, wordt een appel gedaan op de regering en in het spoor daarvan op de NAVO-top in Den Haag om serieus andacht te geven en te werken aan kernbewapening. Dit in de lijn van het NonProfilatieVerdrag dat door alle Navolanden is ondertekend.
De huidige, bijzonder risicovolle situatie "vraagt om gedurfde stappen van welk kabinet dan ook, en u kunt bevorderen dat die gezet gaan worden. We hopen dan ook dat onderstaand schrijven door u ter harte genomen zal worden in de voorbereiding van uw aanstaande debat over de NAVO-top, en vooral ook daarna!"
Lees verder
Link naar dit bericht
Het stond al even geleden op de website, maar het is een boekje dat juist in deze dagen van de NAVO-top een grote actualiteit heeft. Kerk en Atlantisch Pact. Het is in 1950 geschreven door ds.Krijn Strijd, later studiesecretaris van Kerk en Vrede.
In het Voorwoord schrijft ds.J.J.Buskes onder meer:
"Wij zijn op weg naar een algehele vermilitairisering van ons volksleven. Er wordt over ons volk beslist, zonder dat het zelf in die beslissing betrokken wordt. Wij worden opgenomen in het Amerikaanse blok met al de consequenties daaraan verbonden, zonder dat wij ons realiseren, wat dit betekent. Dit boekje doet een appel op ons volk en vooral op degenen van ons volk, die in Jezus Christus geloven, op de kerk, door de vraag te stellen, wat het Evangelic van Jezus Christus ons ten opzichte van dit alles te zeggen heeft.
Moge het de gewetens wekken en de ogen van velen openen voor de grote gevaren, die ons volk al weer bedreigen."
Een groep organisaties en activisten, verenigd in de Tegentopcoalitie voor Vrede en Rechtvaardigheid, organiseert op 21 en 22 juni een demonstratie en tegentop tegen de NAVO in Den Haag. In het weekend voorafgaand aan de NAVO-top wil de coalitie een tegengeluid laten horen.
Ook Kerk en Vrede doet hieraan mee.
Lees verderOp zondagmorgen 22 juni wordt er in de Houtrustkerk te Den Haag om half elf een viering gehouden m.h.o. de NAVO top die in die tijd in Den Haag gehouden zal worden.
Voorgangers: Henk Baars en Piet Vliegenthart
Met medewerking van het koor van de Haagse Dominicus o.l.v. Jan Hulsbergen
Thema: Onverschrokken voor vrede
Als je komt meldt je dan tevoren even aan bij secretariaat@kerkenvrede.nl
Lees verderOok tijdens de NAVO-top protest op het Spui
Met muzikale begeleiding van blaasorkest De Oosterburen houden we dinsdag 24 juni als Stop de Oorlog Amsterdam onze 78e vredesactie 18.00 uur op het Spui.
Op datzelfde moment organiseert de Nederlandse regering in het Haagse World Forum een tweedaagse bijeenkomst van de NAVO.